KULCSKERESŐK
Az előadás időtartama 1 óra 40 perc, egy felvonásban
Írta: Örkény István
Rendezte: Vincze János
Játéktér: Vincze János és Steiner Zsolt
Jelmez: Várady Zsóka
A rendező munkatársa: Tatai Gergő
SZEREPLŐK
Fóris, parancsnok László Csaba
Nelli, a felesége Bacskó Tünde
Katinka, a lánya Tamás Éva
Benedek Stenczer Béla
Erika Füsti Molnár Éva
A Bolyongó Götz Attila
A Bodó Bera Márk
Vidákovics Szláven (2020-ig)
Az 1985-ben napvilágot látott mű több mint három évtized múltán is húsbavágóan időszerű, és ennek a nagyszerű drámának a főszerepében tér vissza teátrumunkba minden idők egyik legkedveltebb pécsi színésznője, a Kossuth- és Jászai-díjas, Érdemes és Kiváló művész, Vári Éva, akinek rangos díjakkal elismert alakításai máig élénken élnek közönségünk emlékezetében. A Pécsi Harmadik Színházban Füst Milán, Örkény István és Spiró György sokrétű figuráit formálta már meg elementáris erővel a Boldogtalanok Húbernéjától a Tóték Mariskáján és a Macskajáték Orbánnéján át a Kvartett Feleség szerepéig.
Most Schwajda főhőseként egy szeretetre éhes, esendő öregasszonyt kelt életre, aki nemcsak kiszolgáltatott és szerencsétlen teremtés, de egy szörnyeteg is: pokollá teszi a környezete életét, pletykál és intrikál. Négy gyereket nevelt föl, és egyedül maradva foggal-körömmel harcol a szeretetükért. Hamis eszközökkel próbál vélt vagy valós igazáért küzdeni, de nem rosszaságból teszi mindezt, hanem azért, mert a kisszerű gonoszkodás elszórakoztatja. A lánya és a fiai sem rosszindulatból, szívtelenségből, hálátlanságból hanyagolják el, hanem mert más lett az életritmusuk, életformájuk, gondolkodásmódjuk. Szülő és gyermek közül egyik sem különb a másiknál. A körülmények, amelyek között az Anya él, a manipulációi, az ,,ellenfelek” és ő maga is olyan kisszerűek, hogy minden erőfeszítése komikumba fullad. Ettől válik a darab olyan abszurd komédiává, amelynek a mélyéről egy ember tragédiája süt át.
Schwajda György az a drámaíró, aki leginkább megfogadta Örkény István tanácsát, hogy az abszurdot nem kiagyalni kell, hanem föllelni az életben. Ábrázolásmódjának alapja, hogy minden, amit leír, alapjában véve valóságos, csakhogy ezt az abszurditásig fokozza – ebben a történetben is. A Vincze János rendezte előadás olyan szimultán mérkőzéshez hasonlít, amelyben a főszereplő mindig más ellenfelekkel mérkőzik. A szülőkhöz, a gyerekekhez, a többi emberhez fűződő viszonyaink tartalmára kérdez rá, és e viszonyainkat kell önmagunkban percről percre tisztáznunk.
Sajtó megjelenések:
Komlós Attila, 2016
https://hetedhethatar.hu/hethatar/?p=44134
Nagy Imre, 2016
https://www.jelenkor.net/archivum/cikk/15007/kulcsvesztok-komediaja